گروه: اخبار استان خبر: 140802 / تاریخ انتشار : 1398/9/19 ساعت : 08:47
تحلیل گر مسائل اجتماعی در یادداشتی نوشت؛

متقاضیان مناصب و مسئولیت ها از نهج البلاغه الگو بگیرند

هر مسئول شهرستانی، استانی و کشوری که بخواهد مسئولیت بگیرد، باید حداقل ۳بار نهج البلاغه را بخواند و بعد از آن مسئولیت بپذیرد.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس؛ کارشناس ارشد برنامه ریزی و رفاه اجتماعی و تحلیل گر مسائل اجتماعی در یادداشتی از مسئولان و کسانی که قصد تصدی پست در انقلاب را دارند،خواهان الگو گرفتن از امام علی(ع) شد.

 

جهانگیر آشنا در یادداشت خود نوشت: نگاه به این موضوع که مردم ولی نعمتان این نظام و انقلاب هستند باید در تفکر هر مسئول به صورت عمیق نهادینه باشد تا مردمی فکرکند،مردمی زندگی کند و مردمی رفتارکند.

 

به نظر بنده هر مسئول شهرستانی، استانی و کشوری که بخواهد مسئولیت بگیرد باید حداقل ۳بار نهج البلاغه را بخواند و بعد از آن مسئولیت بپذیرد.

 

با توجه به شرایط فعلی که صحبت از ژن خوب و سهم من از سفره انقلاب هست، مردم داری و زندگی با مردم، کلیدی ترین صفت یک کارگزار اسلامی است.

 

ارتباط مستقیم با مردم، از رفتارهای پسندیده حاکمان مردمی است،کارگزار اسلامی در صورت ارتباط مستقیم با مردم می‌تواند سخنان را شنیده، از انتقادات آنها آگاه شده، خواسته های آنها را دریابد و در رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی ایشان بکوشد.

 

نهان شدن از مردم، کارگزار اسلامی را از بسیاری از آگاهی ها بی نصیب می سازد.

 

امام علی (ع)مالک اشتر را از پنهان شدن از مردم نهی و ضررهای آن ها را بیان می‌فرماید: "مبادا خویش را فراوان از رعیت پنهان کنی که پنهان شدن والیان از رعیت، نمونه ای از تنگ خویی (نامهربانی) و کم اطلاعی در کارهاست و نهان شدن از رعیت والیان را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است، باز می دارد ؛پس کار بزرگ نزد آنان خرد و کوچک به شمار می‌آید و کار کوچک بزرگ می‌نماید.زیبا،زشت و زشت، زیبا می شود و باطل به لباس حق در می آید.همانا والی انسانی است مانند دیگران که آنچه را که مردم از او پوشیده دارند، نداند.حق را نشانه‌ای نباشد تا بدان راست از دروغ شناخته شود.

 

افزون بر این که پیش تر درخواست ها و نیازمندی‌های مردم بر تو هزینه و رنجی ندارد؛ چرا که شکایت از ستمی یا انصاف خواستن در معامله ای است."

 

همچنین آن حضرت می فرماید: "غیبت خود را از رعیت طولانی مکن؛ چراکه آگاهی ات به کارهای رعیتت کم می‌شود."

 

هنگامی که امام علی(ع) به شرح کارهایی می پردازد که لازم است کارگزار و حاکم به طور مستقیم در آن دخالت کند، قبل از هر چیزی رسیدگی به نیازهای مردم را باز می فرماید:"بدان برخی از کارها اموری است که فقط باید خود بدون واسطه آنها را انجام دهی:

 ۱- برآوردن نیازهای مردم در آن چه برایشان پدید آمده است.

۲-دانستن آن چه به بیت‌المال وارد و خارج میشود.

۳- پاسخ دادن به کارگزاران در آن جایز نیست کاتبان و دفترداران به عهده گیرند.

 

مقصود از «قصص‌» در حدیث‌ فوق‌، حوادث‌ و مشکلات‌ مردم‌ است‌ که‌برای‌ مردم‌ رخ‌ می‌دهد.

 

امیرمؤمنان‌(ع) برای‌ آگاهی‌ از مشکلات‌ مردم‌ اتاقی‌ رادر نظر گرفت‌ تا خواسته‌های‌ خود را نگاشته‌، در آن‌ جا قرار دهند.

 

نام‌ این‌ اتاق‌«بیت‌ القصص‌» بود که‌ بعد به‌ «دیوان‌ مظالم‌» شهرت‌ یافت‌. این‌ امر ازابتکارهای‌ امام‌ علی‌(ع) شمرده‌ می‌شود.

 

حضرت‌ در نامه‌ خود به‌ قُثَم‌ بن‌ عباس‌، استاندار مکه‌، می‌فرماید: "برای‌ ارتباط‌ با مردم‌، سفیری‌ جز زبانت‌ نباید باشد؛ یعنی‌ دربانی‌ نداشته‌ باش‌ که‌ مانع‌ ارتباط‌ مردم‌ شود."

 

حضرت‌ به‌ مالک‌ نیز دستور می‌دهد که‌ برای‌ ارتباط‌ با مردم‌ باید وقتی‌ را معین‌ کرده‌، بار عام‌ دهد ونگهبان‌ و محافظانش‌ نباید مانع‌ حضور انسان‌های‌ ضعیف‌ شوند که‌ از ترس‌آنان‌ مطالب‌ خود را مطرح‌ نسازند.

 

لزوم‌ ارتباط‌ مستقیم‌ با مردم‌ به‌ این‌ معنانیست‌ که‌ حاکم‌ نباید دربان‌ داشته‌ باشد تا هر وقت‌ اراده‌ کنند، به‌ اتاق‌ کار اوبیایند؛ بلکه‌ نظرات‌ حضرت‌ این‌ است‌ که‌ غیبت‌ و نهان‌ شدن‌، طولانی‌ نشود.

در نقل‌ تحف‌ العقول‌، تعبیر «لین‌ الحجاب‌» آمده‌ است‌؛ یعنی‌ نهان‌ شدن‌ از مردم‌نباید طولانی‌ باشد.

 

حضور دربان‌ باعث‌ می‌شود تا وقت‌ حاکم‌ در کارهای‌اساسی‌ و مهم‌ صرف‌ شود و حتی‌ زمانی‌ که‌ اشعث‌ بن‌ قیس‌ می‌خواست‌ به‌ زور وارد محل‌ کار امام‌ شود و قنبر، دربان‌ امام‌، مانع‌ شد، حضرت‌ از این‌ برخورد اشعث‌ به‌ شدت‌ ناراحت‌ شد و فرمود: مرا با تو کاری‌ نیست‌.

 

ان شاء الله که بتوانیم در مسیر اسلام قدم برداریم_جهانگیر آشنا

انتهای پیام/

تبلیغات سروش زیر خبر
کلیدواژه
نظرات | 0 نظر
captcha
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به “ صبح زاگرس” ما می باشد.